Natrah@ Nadra@ Huberdina Maria Hertogh@ Bertha

Saya masih ingat ketika saya memilih tajuk murtad untuk dibentangkan dalam kelas BEL lebih kurang 4 tahun yang lepas. Itu lah kali  pertama saya membaca nama Natrah dan sedikit kisah ringkas melalui sumber2 dalam internet. Dan bermula dari waktu itu saya tak berhenti mencari kisah Natrah termasuk video wawancara beliau melalui youtube dan sebagainya. Mungkin dalam berjuta insan, saya antara orang yang paling gembira bila kisah hidup natrah dibukukan. Bukan gembira kerana kisahnya seperti novel tetapi kerana sifat ingin tahu yang terlalu mendalam mengenai kisah hidupnya..bagaimana Islam dilucutkan dari dirinya…

Natrah @ Nadra @ Huberdina Maria Hertogh @ Bertha

Natrah @ Nadra @ Huberdina Maria Hertogh @ Bertha

“Ditengah kehangatan kisah perbicaraan natrah di Singapura, majalah Qalam menyiarkan gambar lukisan yg sangat realistik, menunjukkan Quran terlepas dari tangan Natrah yang sedang duduk bersimpuh.Maknanya sangat …mendalam.Saya yg beusia 8thn pn faham bahawa Natrah akan terlucut drpd agama Islam apabila dipulangkan kepada ibubapanya & berpindah ke Belanda…” – Tan Sri Adam Kadir 

 Dan saya sebak setiap kali menceritakan kisah natrah..realiti hidup yang begitu sukar untuk dilalui yang mana bagi saya Natrah tetap ketemu kebahagian setelah berpindah ke belanda…tetapi sayangnya kebahagiaan itu kebahagiaan yang fana..

Leave a Reply

