Rusydi…jom ikut maksu ambil wuduk…

” adik, ni aku saja hantar mesej kat hang..anak aku dok suruh aku hntar mesej kat hang suruh bagitau yang dia dah belaja sembahyang..tadi dia ikut aku sembahyang asar, maghrib n isyak..tapi yang tak bestnya dia kata lepas hang beli mainan tu dia tak mau sembahyang dah…”

mesej ni saya dapat beberapa hari yang lalu dari kak b..kesinambunagn dari beberapa minggu lepas rusydi sibuk bertanyakan mainan monorail melalui telefon dan saya katakan “di solat dulu..nanti maksu beli..” ayat tersebut keluar secara spontan bila saya memikirkan rusydi selalu menolak bila saya ajak dia ikut saya berwuduk..selamber je dia jawab “TAK MAU!!” macam iklan rokok pulak.. saya tak pernah ada adik kecil, jadi ini pertama kali saya ‘berusan” dengan anak kecil begini.. tak tahu cara yang terbaik untuk membuat rusydi seronok untuk solat..selalunya bila dia menolak saya katakan “di kena solat..Allah sayang orang yang solat”

Rusydi baru berusia 6 tahun..ke tadika pun masih belum diajar  solat..nak diharapkan KAFA kat sekolah nanti pun bukan diajar detail.. ada juga saya katakan pada kakb untuk bawa rusydi ke surau..mungkin dia akan rasa seronok untuk solat bila tengok kanak-kanak lain pun solat..

setakat ni, saya masih mencari method yang sesuai… mungkin ada yang pakar dapat membantu??

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s